• nl
  • en

Historie

1925

In 1925 begon Henk Volkers, de grootvader van de huidige directeur-eigenaar Rick, een clichéfabriek in Utrecht, genaamd Photogravure.

1943

Volkers maakt cliché voor het gedicht De achttien dooden van Jan Campert.

‘De achttien dooden’ is een gedicht van Jan Campert (1902-1943), dat hij schreef naar aanleiding van de executie van vijftien Geuzen (verzetsstrijders in de Tweede Wereldoorlog) en drie Februaristakers, die op 13 maart 1941 plaatsvond op de Waalsdorpervlakte. ‘De achttien dooden’,  werd voor het eerst gepubliceerd in het ondergrondse blad Vrij Nederland. Daarna werd het in maart of april 1943 als rijmprent, met een tekening van Fedde Weidema, pseudoniem Coen van Hart, door de Utrechtse student Geert Lubberhuizen uitgebracht en in ruime kring verspreid en verkocht – de schatting is dat er 15.000 exemplaren voor vijf gulden verkocht zijn. De cliché voor deze rijmprent werd door Volkers gemaakt. De met de prent gegenereerde gelden waren nodig voor het helpen onderduiken van Joodse kinderen via het Utrechts Kindercomité, waar Lubberhuizen en enkele medestudenten in betrokken waren geraakt. Lees het volledige artikel uit Elsevier, 3 mei 2014. Artikel Elsevier

1950

Photogravure bestaat 25 jaar

1963

Aankoop van de Amsterdamse clichéfabriek Van Leer. Paul, zoon van Henk Volkers, ging het bedrijf Photogravure / Van Leer leiden.

1970

Met Koningsveld Leiden en de Reproductiecompagnie Rotterdam vormde Paul Volkers de basis van wat in de jaren 70 het grootste reproconcern van Nederland zou worden: Neroc.

1999

Rick Volkers (zoon van Paul Volkers) scheidde zich in 1999 af van Neroc en ging zelfstandig verder. Inmiddels voor zowel drukkers als fabrikanten en retailers. Wie de flexografie beheerst, kan ook kwaliteit leveren op meer gestandaardiseerde technieken als diepdruk en offset. En dat is precies wat het huidige Volkers (voorheen Neroc Packaging) is gaan doen.

2000

Photogravure bestaat 75 jaar

2001

Rick Volkers wordt Grafimedia ondernemer van het jaar

2004

Na de verzelfstandiging in 1999 wordt nu ook de naam Neroc Packaging vervangen door Volkers.

2006

Nominatie Gouden Z voor Innovatie.

De Gouden Z is de hoogste erkenning in de Nederlandse grafimedia-industrie. De FLAG (Fits Like A Glove) is genomineerd als beste innovatie 2006. Het is een ronde flexo drukvorm van dun polymeer die digitaal wordt belicht. Deze innovatie betekent een prijsdoorbraak voor de flexo industrie waarmee het drukken met dun sleeves op grote schaal kostentechnisch interessant is. Volkers heeft de FLAG dun sleeve doorontwikkeld en getest met haar partners uit de grafische industrie. Gebleken is dat FLAG de kwaliteit van flexo verpakkingsdrukwerk verder vergroot.

2007

Winnaar Internationale Grand Prix Cyrel® 2007. Tijdens de uitreiking van de internationale DuPont Grand Prix Cyrel® 2007 zijn aan Volkers vier prijzen toegekend. Zowel in de categorie “Continuous Print” als in de categorie “Conversion Gravure/Offset to Flexo” vielen twee bedrukkingen in de prijzen. Deze werden o.a. gedrukt bij AEP Flexible Packaging en Velsen Flexoplast.

2015

Volkers bestaat 90 jaar!

2017

Overname van Reliëf, een prepressbedrijf uit Putten. De overname van Reliëf past geheel in de groeistrategie van Volkers, hiermee breidt Volkers zijn productiemogelijkheden verder uit. Reliëf is al 20 jaar een toonaangevend bedrijf op het gebied van beelddragers voor de verpakkingsindustrie dat kwaliteit, snelheid en betrokkenheid hoog in ’t vaandel heeft staan.